'Αρθρο του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη
Αναδημοσίευση από το Διάστιχο.
Θεόδωρος Β. Θάνος: «Σχολική διαμεσολάβηση: Θεωρία, εφαρμογή, αξιολόγηση»
Τα τελευταία χρόνια η σχολική βία και εκφοβισμός και οι δυνατότητες αντιμετώπισής τους βρίσκονται στο επίκεντρο του κοινωνικού, εκπαιδευτικού και επιστημονικού ενδιαφέροντος. Ο αγγλικός όρος «μπούλινγκ» έχει μπει στην καθημερινή φρασεολογία. Παρά το γεγονός ότι η σχολική βία και ο εκφοβισμός εμφανίζονται με ήπιες μορφές συχνότητας αποτελούν σημαντικό θέμα στο σχολείο γιατί επηρεάζουν το σχολικό κλίμα, τη σχολική επίδοση, τις σχέσεις μεταξύ των μαθητών, τη διδακτική διαδικασία.
Παρ’ όλα αυτά, οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν εκπαιδευτεί επαρκώς σε θέματα διαχείρισης τέτοιων φαινομένων, με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν δυσκολίες στην πρόληψη και την αντιμετώπισή τους. Οι κλασικές τιμωρητικές πρακτικές δεν έχουν παιδαγωγικό χαρακτήρα και είναι αναποτελεσματικές. Η διαχείριση των εντάσεων και των συγκρούσεων προϋποθέτουν πλέον εναλλακτικές πρακτικές που βασίζονται στον διάλογο και την κατανόηση. Μια τέτοια πρακτική αποτελεί η διαμεσολάβηση. Η σχολική διαμεσολάβηση, η οποία εφαρμόζεται από τη δεκαετία του 1980 στην Ευρώπη και την Αμερική, εφαρμόζεται πλέον και στην Ελλάδα εδώ και μια δεκαετία, κυρίως σε γυμνάσια και σε μεμονωμένες περιπτώσεις σε δημοτικά σχολεία.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας για εξάπλωση της εφαρμογής της διαμεσολάβησης σε περισσότερα σχολεία δημιουργήθηκε το Δίκτυο Σχολείο Σχολικής Διαμεσολάβησης του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, το οποίο αποσκοπεί στην επιμόρφωση και την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και την υποστήριξη των σχολείων που επιθυμούν να εφαρμόσουν το πρόγραμμα σχολικής διαμεσολάβησης.
Τέτοιες προσπάθειες αποτελούν κίνητρο για την εκπαιδευτική κοινότητα. Ακόμη έφεραν και τη συγγραφή βιβλίων που έχουν σχέση με τον εκφοβισμό και τη σχολική βία.
Ένα από αυτά είναι και η Σχολική διαμεσολάβηση, που σε κερδίζει από τις πρώτες σελίδες. Είναι ταξινομημένο έτσι ώστε να μην κουράζει τον αναγνώστη και τα κεφάλαιά του είναι χωρισμένα σε ενότητες που βοηθούν στην κατανόηση του περιεχομένου.
Το πρώτο κεφάλαιο αναφέρεται στη σχολική βία και τον εκφοβισμό. Το δεύτερο κεφάλαιο στη διαμεσολάβηση και την επανορθωτική δικαιοσύνη. Τα επόμενα κεφάλαια αφορούν στην εφαρμογή της διαμεσολάβησης συνομηλίκων στο σχολείο.
Η παρούσα εργασία παρουσιάζει με αναλυτικό τρόπο την εφαρμογή της διαμεσολάβησης στο σχολείο συνδυάζοντας θεωρητικά και εμπειρικά στοιχεία. Συγκεκριμένα, τα θεωρητικά στοιχεία παρουσιάζονται ταυτόχρονα με τα εμπειρικά, ως ενιαίο σύνολο, βάσει της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών στη σχολική διαμεσολάβηση. Για τον λόγο αυτό περιλαμβάνεται πλούσιο εμπειρικό υλικό όπως και το αναγκαίο εκπαιδευτικό, με το οποίο οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί μπορούν να εκπαιδεύσουν τους μαθητές και να εφαρμόσουν το πρόγραμμα της διαμεσολάβησης στο σχολείο.
Διαβάζοντας το βιβλίο Σχολική διαμεσολάβηση: Θεωρία, εφαρμογή, αξιολόγηση, των εκδόσεων Κυριακίδη, οι φοιτητές, η εκπαιδευτική κοινότητα και οι γονείς έχουν πολλά να κερδίσουν από τις έρευνες, τις αναλύσεις και τις προτάσεις του. Γιατί το βιβλίο αποτελεί εργαλείο για την εκπαίδευση. Και αυτό συμβαίνει γιατί ο συγγραφέας γνωρίζει πολύ καλά το θέμα της διαμεσολάβησης.
Σχολική διαμεσολάβηση
Θεωρία, εφαρμογή, αξιολόγηση
Θεόδωρος Β. Θάνος
Εκδόσεις Κυριακίδη
432 σελ.
ISBN 978-960-599-081-7
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου για υβριστικό, προσβλητικό ή ρατσιστικό περιεχόμενο, πριν εμφανιστούν δημόσια. Δε θα δημοσιεύονται, επίσης, σχόλια που περιέχουν προσωπικές επιθέσεις χωρίς πολιτικό περιεχόμενο.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΩΝ
1. Γράψτε το σχόλιό σας στο σχετικό πλαίσιο.
2. Γράψτε τα στοιχεία της λεκτικής επαλήθευσης (λατινικοί χαρακτήρες).
3. Aπό τη λίστα Eπιλογή ταυτότητας επιλέξτε Όνομα/Διεύθυνση URL και γράψτε το όνομα ή το ψευδώνυμό σας (δε χρειάζεται να συμπληρώσετε το πεδίο Διέυθυνση URL).
4. Πατήστε στην επιλογή ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ.
5. Ελέγξτε αν εμφανίστηκε το μήνυμα επιβεβαίωσης στο πάνω μέρος του παράθυρου σχολιασμού.