Αναδημοσίευση από το Διάστιχο.
Κριτική της Ελένης Χωρεάνθη.
Από τις εκδόσεις GEMA κυκλοφορεί η Δυσλεξία, ένα σπουδαίο, καλογραμμένο βιβλίο που έχει ως αντικείμενο μελέτης το πολύ σοβαρό, «μαθησιακό» κυρίως, πρόβλημα, τη δυσλεξία, που αντιμετωπίζουν με λάθος, συνήθως, τρόπο ανειδίκευτοι γονείς και δάσκαλοι που ασχολούνται με την ανατροφή, τη διδασκαλία και τη μάθηση των παιδιών. Συγγραφέας του βιβλίου είναι η Eva Benso, απόφοιτος της Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Τουρίνο και της δημιουργικής γραφιστικής, ειδικευμένη επιστήμων στη γνωστική απόκτηση δεξιοτήτων σε άτομα με Ειδικές Διαταραχές της Μάθησης.
Παλαιότερα, όλες τις μαθησιακές δυσκολίες των παιδιών οι δάσκαλοι τις απέδιδαν σε αδιαφορία ή σε νοητική υστέρηση και σε άλλες αιτίες. Θεωρούσαν τη δυσλεξία αρρώστια και, το χειρότερο, «ως μια σοβαρή κοινωνική και γνωστική αναπηρία», επομένως αθεράπευτη.
Οι γονείς δεν ήθελαν, δεν μπορούσαν να παραδεχτούν ότι το παιδί τους έχει κάποιο μαθησιακό πρόβλημα, ότι υπάρχει γενεσιουργός αιτία, ότι κάτι του φταίει και δεν διαβάζει σωστά. Οι δάσκαλοι εκλάμβαναν τη δυσλεξία (ο όρος ήταν άγνωστος), ως αδιαφορία και έλλειψη προσαρμοστικότητας του παιδιού, γιατί έλειπε η σωστή γνώση και η υπεύθυνη πληροφόρηση. Σήμερα, οι ειδικοί επιστήμονες γνωρίζουν τι είναι δυσλεξία, πού οφείλεται, ποιες είναι τα αιτίες που τη δημιουργούν και παρέχονται οι απαραίτητες γνώσεις, ώστε ειδικά εκπαιδευμένοι δάσκαλοι να βοηθήσουν υπεύθυνα τα δυσλεκτικά άτομα να λύσουν τα μαθησιακά τους προβλήματα.
Αυτό ακριβώς επιδιώκει η Eva Benso με το εξαίρετο βιβλίο της που, με τρόπο άκρως επιστημονικό, απαντάει επαρκώς στα ερωτήματα, φωτίζει όλες τις πτυχές του προβλήματος και προτείνει πρακτικούς τρόπους αντιμετώπισής του.
Η Eva Benso δεν μένει στη διατύπωση αλλεπάλληλων θεωριών και κανόνων, αλλά εστιάζει το ενδιαφέρον της στον τρόπο αντιμετώπισης του προβλήματος στην πράξη. Στο πώς πρέπει να ενεργεί ο δάσκαλος και ο γονιός και η κοινωνία, κατ’ επέκταση, για να παρέχει βοήθεια στα δυσλεξικά άτομα.
Η δυσλεξία δεν είναι κοινωνική και μαθησιακή αναπηρία. Τι είναι; Είναι «η Ειδική Διαταραχή της Μάθησης, ιδιαίτερα της ανάγνωσης. Είναι η ανικανότητα των δυσλεκτικών παιδιών να αναγνώσουν σωστά και με εύλογη ταχύτητα αντίληψης να παρακολουθήσουν τη φυσική ροή της ανάγνωσης κειμένου. Αυτή η διαταραχή «κρυβόταν κάτω από τις σχεσιακές δυσλειτουργίες και τις συναισθηματικές εντάσεις που συχνά τη συνοδεύουν», γιατί οι γονείς από άγνοια και για λόγους ντροπής δεν παραδέχονταν ότι μπορεί να υπάρχει οργανικό, νευρολογικό πρόβλημα στο παιδί τους και κουκούλωναν το πρόβλημα. Ωστόσο, η δυσλεξία «πλήττει το 4-5% των παιδιών, δηλαδή αφορά περίπου έναν μαθητή ανά τάξη. Σε μία τάξη 25 μαθητών υπάρχουν, κατά μέσον όρο, ένα ή δύο παιδιά που μπορεί να πιστοποιηθούν ως δυσλεξικά».
Η δυσλεξία δεν είναι πρόβλημα απλό. Και τα αίτια που τη δημιουργούν είναι οργανικά, νευρολογικά και πολλά, και διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Σύμφωνα με έναν πληρέστερο ορισμό που διατυπώνει η ίδια η συγγραφέας, «η δυσλεξία είναι νευρολογική δυσλειτουργία η οποία εμποδίζει την πλήρη ανάπτυξη της δεξιότητας ανάγνωσης, με διάφορες υποκείμενες αιτίες που εκφράζονται μεμονωμένα ή σε αλληλεπίδραση και εξαρτώνται, σε διαφορετικό βαθμό, από τα συστήματα της προσοχής, της γλώσσας και της οπτικής αντίληψης». Ωστόσο, η Eva Benso δεν μένει στη διατύπωση αλλεπάλληλων θεωριών και κανόνων, αλλά εστιάζει το ενδιαφέρον της στον τρόπο αντιμετώπισης του προβλήματος στην πράξη. Στο πώς πρέπει να ενεργεί ο δάσκαλος και ο γονιός και η κοινωνία, κατ’ επέκταση, για να παρέχει βοήθεια στα δυσλεξικά άτομα. Αφιερώνει ένα μεγάλο μέρος του βιβλίου στην πρακτική αντιμετώπιση της δυσλεξίας:
Προτείνει παιγνιώδεις δραστηριότητες, αυτοσχέδιες κατασκευές και ασκήσεις γνωστικής ενίσχυσης, επαναπροσδιορίζοντας τα ισχύοντα ως δεδομένα. Και κυρίως, καταρρίπτοντας το στερεότυπο «του ενιαίου προφίλ για τον δυσλεξικό. Δεν υπάρχει ενιαίος δυσλεξικός τύπος, αφού οι αιτίες που γεννούν τη δυσλεξία διαφέρουν ποιοτικά και ποσοτικά» από άτομο σε άτομο. Στα δυσλεξικά άτομα, με ειδικά τεστ, εντοπίζονται πάντα προβλήματα που αφορούν την προσοχή ή το σύστημα εκτελεστικού ελέγχου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου για υβριστικό, προσβλητικό ή ρατσιστικό περιεχόμενο, πριν εμφανιστούν δημόσια. Δε θα δημοσιεύονται, επίσης, σχόλια που περιέχουν προσωπικές επιθέσεις χωρίς πολιτικό περιεχόμενο.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΩΝ
1. Γράψτε το σχόλιό σας στο σχετικό πλαίσιο.
2. Γράψτε τα στοιχεία της λεκτικής επαλήθευσης (λατινικοί χαρακτήρες).
3. Aπό τη λίστα Eπιλογή ταυτότητας επιλέξτε Όνομα/Διεύθυνση URL και γράψτε το όνομα ή το ψευδώνυμό σας (δε χρειάζεται να συμπληρώσετε το πεδίο Διέυθυνση URL).
4. Πατήστε στην επιλογή ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ.
5. Ελέγξτε αν εμφανίστηκε το μήνυμα επιβεβαίωσης στο πάνω μέρος του παράθυρου σχολιασμού.