Πέμπτη 24 Φεβρουαρίου 2022

Ελένη Λιντζαροπούλου: «Γλωσσολύτες»

 


Παρουσίαση βιβλίου

Αναδημοσίευση του άρθρου της Αιμιλίας Καββαδά από το Διάστιχο.

Η τέχνη είναι για όλους. Η ποίηση είναι για όλους. Η ποίηση επηρεάζει διαφορετικά τον καθένα μας. Το πώς βιώνουμε και πώς αντιλαμβανόμαστε την ποίηση είναι καθαρά υποκειμενικό. Στην υποκειμενική αντίληψη της ποίησης δεν υπάρχει λάθος ή σωστό. Παράλληλα, η ποίηση είναι πολυεπίπεδη. Ξεκινά από το απλό επίπεδο, που είναι η μελωδία της φωνής που απαγγέλλει και το τραγούδισμα όπου ηχούν οι ομοιοκαταληξίες. Έπειτα, περνά στα φανερά νοήματα, στις εικόνες που γεννά στο μυαλό, συνεχίζει στα κρυφά νοήματα και κορυφώνεται στα ταξίδια όπου συμπαρασύρει τον νου και την ψυχή.

Η ποίηση είναι ένα ταξίδι που χαρίζει πολλά εφόδια στους ενήλικες, αλλά και στα παιδιά, ως αναγνώστες ή ως ακροατές. Κατ’ αρχάς, στα παιδιά ως ακροατές η ποίηση προσφέρει ποιοτικό χρόνο στον οποίο αλληλεπιδρούν με εκείνον ή εκείνους που απαγγέλλουν. Ο ενήλικας δίνει όλη του την προσοχή στο παιδί, καθώς του απαγγέλλει ή του διαβάζει ένα ποίημα, και το παιδί προσέχει τον ενήλικα ενώ τον ακούει να απαγγέλλει.

Ταυτόχρονα, η ποίηση προσφέρει έναν συναρπαστικό κι ευχάριστο τρόπο αισθητικής απόλαυσης και μάθησης. Τα ποιήματα, λοιπόν, μπορούν να ψυχαγωγήσουν, αλλά παράλληλα προσφέρουν όμορφες ευκαιρίες να καλλιεργήσουμε και να ενισχύσουμε τις γλωσσικές ικανότητες και να αναπτύξουμε τη φαντασία των παιδιών. Επιπρόσθετα, ταξιδεύουν τη σκέψη και τη φαντασία των παιδιών και αποτελούν πηγή έμπνευσης. Από αναγνώστες ή ακροατές τα παιδιά μπορεί να θελήσουν να γίνουν τα ίδια ποιητές, καλλιτέχνες, και να εκφράσουν τις επιθυμίες τους, τις εσωτερικές τους σκέψεις και τα συναισθήματά τους με έναν τρόπο διαφορετικό.

Οι Γλωσσολύτες της Ελένης Λιντζαροπούλου «λύνουν» τη γλώσσα βοηθώντας στην εκμάθηση λέξεων και εννοιών. Επίσης, βοηθούν την κατανόηση του μεταφορικού λόγου και την αντίληψη των νοημάτων πίσω από τις λέξεις, καθώς και την ενίσχυση της φαντασίας και του συμβολισμού. Οι ζωγραφιές που συνοδεύουν τα ποιήματα προσφέρουν στα παιδιά παράλληλα ενδιαφέροντα οπτικά και γλωσσικά ερεθίσματα και βοηθούν, με τον τρόπο αυτό, την καλύτερη κατανόηση των ποιημάτων.

Μέσα από τα παιζωποιήματά της, φαίνεται ότι η Ελένη Λιντζαροπούλου ξέρει να παίζει με τις λέξεις και με μαεστρία να ποιεί νοήματα. Τα παιζωποιήματα αυτά βοηθούν τα παιδιά, μικρά και μεγάλα, να γνωρίσουν και να αγαπήσουν την ποίηση μέσα από θέματα προσιτά, θέματα που μας αφορούν όλους: τη μητέρα, τον πατέρα, τα αδέρφια, τη φιλία, τον αγαπημένο μας καλοκαιρινό μήνα, τον Αύγουστο... Είναι ποιήματα γεμάτα αγάπη, νοιάξιμο και στοργή.

Όμως, δεν υπάρχουν μόνο χαρούμενες ιστορίες, δεν είναι όλα χαρούμενα τα ποιήματα, γιατί η ζωή δεν είναι μόνο χαρά ούτε τα παιδιά είναι πάντα χαρούμενα. Στην πραγματικότητα, ο κόσμος των παιδιών πρόσκαιρα μπορεί να ταραχτεί από ένα απλό μάλωμα, όπως στο παιζωποίημα «Θυμός», ή να βυθιστεί στη θλίψη, όπως στα παιζωποιήματα «Πρωτομαγιά», «Χειμώνας» ή «Προσευχή για έναν ξένο». Το παιδί μπορεί να ταυτιστεί με ένα ποίημα, όπως το ποίημα «Θυμός», να του επιτρέψουμε να νιώσει αρνητικά συναισθήματα και να μπορέσει να εξωτερικεύσει αυτά τα συναισθήματα. Ακόμη, τα ποιήματα βοηθούν στην καλλιέργεια της ενσυναίσθησης· νοιάζομαι για τους άλλους, προσπαθώ να μπω στη θέση τους, να καταλάβω πώς αισθάνονται. Η δυνατότητα αυτή δίνεται στα παιδιά μέσα από τα ποιήματα «Προσευχή για έναν ξένο» και «Χειμώνας».

Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ στο ποίημα «Πρωτομαγιά», το οποίο μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο για να μιλήσουμε στα παιδιά για την ιστορία της Πρωτομαγιάς, που είναι πολύ σημαντικότερη από τον εορτασμό της άνοιξης. Ο στίχος «Μα να μη λησμονήσουμε του Μάη τους νεκρούς» εμπερικλείει ένα κομμάτι αυτής της τόσο σημαντικής ιστορίας της Πρωτομαγιάς και αποτελεί υπενθύμιση για τις μελλοντικές γενιές.

Φαίνεται, λοιπόν, ότι οι Γλωσσολύτες, όπως και τα περισσότερα ποιήματα που απευθύνονται σε παιδιά, έχουν πολλαπλά οφέλη: Μπορούν να ψυχαγωγήσουν τα παιδιά, να ενισχύσουν τη γλωσσική και τη συναισθηματική ανάπτυξή τους, αλλά και να αποτελέσουν εργαλεία διδακτικών προσεγγίσεων.

Σημείωση:
Η εικονογράφηση του βιβλίου έγινε από μαθητές των Εργαστηρίων Τέχνης Κορυδαλλού (ΕΡ.ΤΕ.ΚΟ). Τα έσοδα από τις πωλήσεις παραχωρούνται από τη συγγραφέα στο Πειραϊκό Εκπαιδευτικό Κέντρο Ατόμων με Αναπηρία ΠΕΚ/ΑμεΑ.

[Η Αιμιλία Καββαδά είναι λογοθεραπεύτρια, M.Ed. στην Ειδική αγωγή & Εκπαίδευση]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου για υβριστικό, προσβλητικό ή ρατσιστικό περιεχόμενο, πριν εμφανιστούν δημόσια. Δε θα δημοσιεύονται, επίσης, σχόλια που περιέχουν προσωπικές επιθέσεις χωρίς πολιτικό περιεχόμενο.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΩΝ

1. Γράψτε το σχόλιό σας στο σχετικό πλαίσιο.
2. Γράψτε τα στοιχεία της λεκτικής επαλήθευσης (λατινικοί χαρακτήρες).
3. Aπό τη λίστα Eπιλογή ταυτότητας επιλέξτε Όνομα/Διεύθυνση URL και γράψτε το όνομα ή το ψευδώνυμό σας (δε χρειάζεται να συμπληρώσετε το πεδίο Διέυθυνση URL).
4. Πατήστε στην επιλογή ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ.
5. Ελέγξτε αν εμφανίστηκε το μήνυμα επιβεβαίωσης στο πάνω μέρος του παράθυρου σχολιασμού.