Κυκλοφόρησε το τέταρτο βιβλίο των εκδόσεων του «Σκασιαρχείου με τίτλο «Το Σχολείο της Κοινότητας με την παιδαγωγική Freinet». Πλούσιο σε σελίδες κι επιμελημένο από την Λίζα Παντελιάδου, όπως όλα τα βιβλία μας, ελπίζουμε να κάνει το ταξίδι του με πολλές παρουσιάσεις και του ευχόμαστε καλοτάξιδο. Είναι ένα βιβλίο που ανταποκρίνεται σε πολλές τεχνικές Freinet, εστιάζει στο σχήμα τάξη – αυλή – κοινότητα, δείχνει τη συνεργασία με την αρχιτεκτονική και μας ετοιμάζει για την έξοδο στην κοινότητα, μια βασική αρχή της θεσμικής παιδαγωγικής.
Μπορείτε να το παραλάβετε στη συνάντηση του Δικτύου Συνεργατικών Σχολείων με την παιδαγωγική Freinet, στο Μαράσλειο Δημοτικό Σχολείο στις 21/3/2020 (10:00 – 13.00), αλλά και όπου αλλού συναντάτε τις ομάδες του «Σκασιαρχείου». Ή γράψτε μας skasiarxeio2014@gmail.com.
Λίγα λόγια ακόμη για το σχολείο της κοινότητας. Είναι μια αντιπρόταση στα άλλα ηγεμονικά παραδείγματα που προτάθηκαν από τις δυνάμεις του νεοφιλελευθερισμού (ψηφιακό, αειφόρο, δημοκρατικό, κοινωνικό). Το σχολείο της κοινότητας είναι ανοιχτό προς τα μέσα, εισάγοντας λόγους όπως καταπιεστές, ιεραρχίες, ρατσισμούς, ιδεοληψίες, κοινές γνώμες, δοξασίες, υποτιμήσεις, φοβίες, ολοκληρωτισμούς, ιδεολογίες, πολέμους, ανισότητες, οικογενειακές παραδόσεις, πλειοψηφίες/ μειοψηφίες, βία, θρησκείες, μητρικές γλώσσες, σώματα, σεξουαλικότητα και κρατικές πολιτικές. Αλλά αυτό που θα εισάγει θα το διορθώσει, θα το αντιγράψει, θα το μετασχηματίσει και θα το επιστρέψει εκ νέου για τη διάχυσή του πάλι στην κοινότητα,. Εξάγοντας αυτή τη φορά όμως, γνώσεις, αλήθειες, συμμετοχικές παρατηρήσεις, μετρήσεις, μεταφράσεις, ενοράσεις, βλέμματα, δικαιοσύνη, κατασκευές, μιμήσεις, ρητορικές, πειθώ, ισότητες, επιθυμίες, συμπτώματα, όνειρα, συμβάντα, χειρονομίες, δημοσιότητα, αποκαταστάσεις, αναπληρώσεις, συλλογικές δράσεις, διαμαρτυρίες, διαδηλώσεις, διαδρομές στην πόλη, αφισοκολλήσεις και απόλαυση. Το τρίπτυχο αυτού του σχολείου είναι τάξη – αυλή – κοινότητα και ο στόχος του είναι η αναμέτρηση μ’ αυτόν τον κόσμο.
Κεντρική ιδέα σ’ αυτή την αντίληψη είναι το ανοιχτό προς τα έξω σχολείο και η παραγωγή μέσα από τα υλικά δίκτυα σθεναρών σχέσεων με πολλούς ενήλικες που μπορούν να αντικαταστήσουν την απώλεια της αυθεντίας των γονιών και των εκπαιδευτικών. Βασικά στοιχεία αυτού του άμεσου – δημοκρατικού σχολείου είναι οι αίθουσες – εργαστήρια, ο κήπος, ο σπόρος, οι ομάδες χωρίς αρχηγό, το συμβούλιο τάξης, η βιβλιοθήκη, η παιδαγωγική της αυλής, τα παραδοσιακά παιχνίδια, το τυπογραφείο, οι μαθητικοί συνεταιρισμοί, η υιοθέτηση χώρων εκτός σχολείου, η κίνηση, η αφή, η συνεργασία, η συνέλευση των ζώων, το ποδήλατο, η αλληλογραφία, η έκδοση εντύπων, ο κινηματογράφος, το ραδιόφωνο και η άφοβη χρήση της πολιτικής. Τι μπορούμε να ρωτήσουμε ως άξιο να ερωτηθεί σήμερα; Ίσως, αν το σχολείο θα το εγγράψουμε στον άμεσο κόσμο της κοινωνικής οικονομίας και των κοινωνικών κινημάτων ή στον κοσμοπολιτισμό, με κύρια χαρακτηριστικά την απώλεια της ιδιότητας του πολίτη, την μετανάστευση και την παγκοσμιοποίηση. Οι ιδέες του Freinet, με την δημιουργία του «Σκασιαρχείου» γνωρίζουν αυτά τα τελευταία δέκα χρόνια τον ευρύτερο μετασχηματισμό της ελληνικής εκπαίδευσης. Οι διαδρομές στην πόλη με τα παιδιά, η αποσχολειοποίηση, οι κοινότητες μάθησης, η τέχνη στον δημόσιο χώρο και οι επιτελέσεις του χώρου με τον χρόνο δημιουργούν τις σχέσεις παιδαγωγικής και αρχιτεκτονικής αυτού του ουτοπικού σχολείου. Το σχολείο είναι μπροστά στην πρόκληση να αναζητήσει μια (δι)εθνική και ταξική επιλογή κοινωνικού μετασχηματισμού που θα στηρίζεται στην παραγωγική ανασυγκρότηση της ελληνικής κοινωνίας, τα κοινωνικά κινήματα, τους σχολικούς συνεταιρισμούς την κριτική στον θετικισμό και τις αναδυόμενες υποκειμενικότητες των παιδιών ή να ολοκληρώσει περαιτέρω τις μορφές της έμμεσης εκπροσώπησης στη δημοκρατία, του φιλελευθερισμού και του καπιταλισμού, ενάντια στις κοινότητες.
Μπάμπης Μπαλτάς, Άνοιξη 2020
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου για υβριστικό, προσβλητικό ή ρατσιστικό περιεχόμενο, πριν εμφανιστούν δημόσια. Δε θα δημοσιεύονται, επίσης, σχόλια που περιέχουν προσωπικές επιθέσεις χωρίς πολιτικό περιεχόμενο.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΩΝ
1. Γράψτε το σχόλιό σας στο σχετικό πλαίσιο.
2. Γράψτε τα στοιχεία της λεκτικής επαλήθευσης (λατινικοί χαρακτήρες).
3. Aπό τη λίστα Eπιλογή ταυτότητας επιλέξτε Όνομα/Διεύθυνση URL και γράψτε το όνομα ή το ψευδώνυμό σας (δε χρειάζεται να συμπληρώσετε το πεδίο Διέυθυνση URL).
4. Πατήστε στην επιλογή ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ.
5. Ελέγξτε αν εμφανίστηκε το μήνυμα επιβεβαίωσης στο πάνω μέρος του παράθυρου σχολιασμού.