Σάββατο 9 Μαΐου 2015

Σεμινάριο φωτογραφίας


Τη Δευτέρα 11/5/2015 και την Τρίτη 12/5/2015 στο πλαίσιο οργάνωσης της έκθεσης φωτογραφίας, που θα πραγματοποιηθεί με πρωτοβουλία της ομάδας ραδιοφώνου του Συλλόγου Δασκάλων – Νηπιαγωγών Χαλκίδας, θα γίνει σεμινάριο φωτογραφίας από τον κ. Βασίλη Νίκα στο 3ο Δημοτικό σχολείο από 6.00μ.μ. έως 9.00μ.μ., με θέμα «τα βασικά στοιχεία δημιουργικής φωτογραφικής λήψης».
Η συμμετοχή των σχολείων στην έκθεση δεν προϋποθέτει απαραίτητα την παρακολούθηση του σεμιναρίου, παρότι οι γνώσεις που θα αποκομίσουν οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βοηθήσουν στην μετάδοση γνώσεων σχετικών με τη φωτογραφία στα παιδιά.

Το ΔΣ

Τετάρτη 6 Μαΐου 2015

Κουλτούρα του συλλόγου διδασκόντων : η βασική τυπολογία

Μια και οι Σύλλογοι Διδασκόντων, μάλλον, καλούνται να αναλάβουν ενεργό ρόλο στην επιλογή Διευθυντή της σχολικής μονάδας, το επόμενο άρθρο βοηθά στη διασαφήνιση εννοιών.




Του Κώστα Θεριανού
αναδημοσίευση από την Κριτική Παιδαγωγική


Η κουλτούρα του συλλόγου διδασκόντων αποτελεί βασική συνισταμένη της αποτελεσματικότητας της σχολικής μονάδας και της επαγγελματικής εξέλιξης του εκπαιδευτικού που εργάζεται σε αυτήν. Οι Fullan και Hargreaves (1992) έχουν δημιουργήσει μια τυπολογία των διαφόρων τύπων κουλτούρας διδασκόντων, λαμβάνοντας ως κριτήριο τις σχέσεις συνεργασίας που έχουν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου:
Την κουλτούρα του ατομισμού όπου ο εκπαιδευτικός εργάζεται αυτόνομα και απομονωμένα από τους συναδέλφους του. Η τάξη του είναι «το κάστρο του» και δεν συζητάει το τι γίνεται εκεί μέσα με τους συναδέλφους του. Η κουλτούρα του ατομισμού μοιάζει με «ένα καλάθι αυγά»: απομονωμένες αίθουσες που απομακρύνουν τους εκπαιδευτικούς, ώστε αυτοί να βλέπουν και να καταλαβαίνουν πολύ λίγα από την εργασία των συναδέλφων τους (Lortie 1975).
Την κουλτούρα της τεχνητής συνεργασίας, όπου η συνεργασία των εκπαιδευτικών προκαλείται με «τεχνητό τρόπο» από έξωθεν διοικητικές παρεμβάσεις, οι οποίες αναγκάζουν τους εκπαιδευτικούς να εργασθούν μαζί για να παραγάγουν ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Η παραγωγή ενός συγκεκριμένου αποτελέσματος που συχνά παραδίδεται προς αξιολόγηση στις εκπαιδευτικές αρχές που προκάλεσαν αυτή την τεχνητή συνεργασία εμποδίζει τη μετεξέλιξη αυτής της κουλτούρας σε γνήσια συνεργατική κουλτούρα. Προσπάθειες ανάπτυξης τεχνητής συνεργασίας στο ελληνικό σχολείο αποτελούν η Ευέλικτη Ζώνη Καινοτόμων Δράσεων και τα Προαιρετικά Προγράμματα Επιλογής.
Τη συνεργατική κουλτούρα όπου ο εκπαιδευτικός συνεργάζεται με τους συναδέλφους του για να αντιμετωπίσει διάφορα προβλήματα που δημιουργούνται μέσα στο σχολείο. Όταν αυτή η συνεργασία ξεφεύγει από την απλή ανταλλαγή διδακτικών τεχνικών και πληροφοριών για κάποιο μαθητή και μετασχηματίζεται σε συλλογικό στοχασμό και αναστοχασμό των εκπαιδευτικών για το ρόλο του σχολείου, την αξιολόγηση των μαθητών, το αναλυτικό πρόγραμμα, τις σχέσεις τους με τους γονείς, τότε γίνεται παράγοντας επαγγελματικής βελτίωσης του εκπαιδευτικού και μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας για την αλλαγή του σχολείου.
Η κουλτούρα της διαμερισμού[1] (balkanization), όπου σε ένα σχολείο υπάρχουν ομάδες εκπαιδευτικών που αναπτύσσουν μεταξύ τους γνήσιες συνεργατικές σχέσεις, αλλά αυτές δεν διαπερνούν όλο το σύλλογο διδασκόντων. 
Η κουλτούρα «μετακινούμενο μωσαϊκό». Ο Hargreaves χρησιμοποιεί μεταφορικά την έκφραση του Toffler προκειμένου να χαρακτηρίσει την κουλτούρα του συλλόγου διδασκόντων, όταν το σχολείο βρίσκεται σε κατάσταση αλλαγής.

Βιβλιογραφικές αναφορές

Fullan, M. & Hargreaves, M. (1992) What’s worth fighting for in your school? Working together for improvement. Buckingham: Open University Press in association with the Ontario Public Schools Teachers’ Federation.
Fullan, M. & Hargreaves, M. (1995) Understanding teacher development. (ελληνική μετάφραση Π. Χατζηπαντελή, εκδόσεις Πατάκη) London: Cassell.
Lortie, D. (1975) Schoolteacher. Chicago: University of Chicago Press.

[1] Ο Andy Hargreaves χρησιμοποιεί τον όρο balkanization και ο Fullan υιοθετεί και αυτός τον όρο στο μετέπειτα κοινό τους βιβλίο What’s worth fighting in your school? Working together for improvement. Ο όρος balkanization έχει αποδοθεί στην ελληνική γλώσσα από την Παναγιώτα Χατζηπαντελή ως διαμερισμός. Έτσι, στην παρούσα μελέτη ακολουθείται αυτή η απόδοση του όρου.      

Φιλανθρωπικός ποδοσφαιρικός αγώνας


Ο Σύλλογος Δασκάλων- Νηπιαγωγών Χαλκίδας και η Σχολική Επιτροπή του Δήμου Χαλκιδέων διοργανώνουν τη Δευτέρα 11 Μαΐου 2015 στο Δημοτικό στάδιο της Χαλκίδας, ποδοσφαιρικό αγώνα μεταξύ της ομάδας των Παλαιμάχων του Παναθηναϊκού και της ομάδας του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Χαλκίδας (19.00). Πριν τον αγώνα θα διεξαχθεί αγώνας μεταξύ των ακαδημιών της Α.Ε.Ληλαντίου - Σχολή Ποδοσφαίρου Ολυμπιακού Πειραιώς Χαλκίδας και της μικτής ομάδας Δημοτικών Σχολείων του Δήμου Χαλκιδέων (17.00).    
     Ο σκοπός του αγώνα είναι φιλανθρωπικός και τα έσοδα θα διατεθούν στις σχολικές μονάδες που οι Διευθυντές-ντριες, έχουν επισημάνει προβλήματα σίτισης σε παιδιά του σχολείου τους.

      Παρακαλούμε να στηρίξετε την προσπάθεια αυτή ενημερώνοντας όλες τις οικογένειες του σχολείου σας να δώσουν το παρόν στις εξέδρες του σταδίου Χαλκίδας και να χειροκροτήσουν τα παιδιά μας αλλά και τους συναδέλφους που απαρτίζουν την ποδοσφαιρική ομάδα του συλλόγου μας.

Το ΔΣ

Δευτέρα 4 Μαΐου 2015

Πόσο διαθέσιμοι είμαστε;


Αναδημοσίευση από την Αλφαβήτα
Άρθρο της Χρύσας Παπαδέλη, 
Δρ. Οδοντιάτρου – εκπαιδευτικού, ΠΕ14.02


Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΠΑΙΘ, στην προσπάθειά της να αλλάξει τον χάρτη της τοποθέτησης στελεχών της εκπαίδευσης, τροφοδότησε έναν έντονο διάλογο και μια  πλούσια αρθρογραφία γύρω από το αν πρέπει αυτές οι τοποθετήσεις να γίνονται  με εκλογή.
Θεωρώντας ότι μόνο θετικός μπορεί να είναι ένας διάλογος και απόλυτα δικαιολογημένο το ενδιαφέρον των συναδέλφων, καθώς η προσωπικότητα του Διευθυντή επηρεάζει καθοριστικά την καθημερινότητα του σχολείου, τις συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών και κατ΄επέκταση το παιδαγωγικό έργο που επιτελείται, αναρωτιέμαι:
  • Πόσο προβλημάτισε την εκπαιδευτική οικογένεια η διαθεσιμότητα και η απώλεια του εξόριστου μέλους της; Γιατί ακόμα και δύο χρόνια μετά δεχόμαστε ερωτήσεις του τύπου «τελικά με εσάς τι γίνεται;»
  • Πόση αμηχανία έφερε στις «σχολικές μονάδες» η απορία δεκαεξάχρονων και δεκαεφτάχρονων παιδιών που έπρεπε να πληροφορηθούν την απομάκρυνση των καθηγητών τους, την υποχρεωτική αλλαγή ειδικότητας και την υποχρέωσή τους να πηγαινοέρχονται επί δύο μήνες άπραγοι, μόνο και μόνο για να καταγράφεται η παρουσία τους;
  • Πόσο πληγώθηκε το αίσθημα δικαίου της εκπαιδευτικής κοινότητας από την απομάκρυνση συναδέλφων της με 10 και 15 χρόνια σπουδών και με τόσα μεταπτυχιακά και διδακτορικά που έπαψαν να αποτελούν λόγο εξαίρεσης από τη διαθεσιμότητα;
  • Πόσο εύκολα αντικαταστάθηκαν σε θέσεις ευθύνης οι συνάδελφοι που ενώ είχαν επιλεγεί βρέθηκαν αναίτια στα πρόθυρα της απόλυσης;
  • Τι τίμημα ψυχοσωματικής υγείας πλήρωσαν οι συνάδελφοι που βρέθηκαν σε διαθεσιμότητα; Πείνασαν τα παιδιά τους; Κρύωσαν; Εγκατέλειψαν τις σπουδές τους; Έχασαν τα σπίτια τους και πώς το άντεξαν; Η διαθεσιμότητα σκότωσε τρείς συναδέλφισσες, αύξησε ιλιγγιωδώς τα ποσοστά της  κατάθλιψης, τα γαστρεντερολογικά προβλήματα, τις ορμονικές διαταραχές, τις σεξουαλικές και στοματογναθικές δυσλειτουργίες· ο κατάλογος είναι μακρύς και η καταγραφή συνεχίζεται...
  • Και αναρωτιέμαι ΓΙΑΤΙ; «Γιατί αυτή η σιωπή των αμνών» στους συλλόγους; Γιατί δεν έγιναν τα απεργιακά ταμεία; Γιατί ούτε τα τεχνικά σχολεία δεν έκλεισαν τις μέρες της απεργίας; ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΕΠΑΣ ΠΑΡΕΔΙΝΑΝ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΛΙΓΕΣ ΜΕΡΕΣ ΠΡΙΝ ΚΑΤΑΡΓΗΘΟΥΝ-ΚΛΕΙΣΟΥΝ;;;; Γιατί τα περίφημα «στελέχη της εκπαίδευσης» λούφαξαν, στις περγαμηνές τους και η πεφωτισμένη εκπαιδευτική ηγεσία έβαλε την υπογραφή της κάτω από τις απολύσεις συναδέλφων;
    Όπως δεν πρέπει να ξεχάσουμε τα μέλη των ΕΛΜΕ που από την πρώτη στιγμή στήριξαν τη δημιουργία Συντονιστικών, έσκισαν τα φύλλα επίταξης των απεργών, έκαψαν μαζί μας τις διαπιστωτικές πράξεις διαθεσιμότητας κλπ.
  Μπορεί να μη διαθέτουν τα μετρήσιμα προσόντα αλλά αξίζουν τη μεγάλη ευγνωμοσύνη  μας, οι συνάδελφοι που από το υστέρημά τους στήριξαν τις απεργίες, υποστήριξαν τους φτωχότερους μαθητές, διαφώνησαν με τη αξιολόγηση-απόλυση ή αφιέρωσαν το χρόνο τους κάνοντας δωρεάν ενισχυτική διδασκαλία στους μαθητές τους.
Αντί για μετρήσιμα μόρια, ας αξιολογήσουμε την εντιμότητα και την κοινωνική ευθύνη. Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΠΑΙΘ κράτησε δυό βασικές δεσμεύσεις της: έφερε πίσω τους εξώριστους-διαθέσιμους καθηγητές και άφησε στους ίδιους τους εκαπιδευτικούς να αποφασίσουν με ποιούς θα πορευθούν.
Είναι η ώρα της δικιάς μας ευθύνης!
Αντί να μετράμε σαν το γερο-Λαδά το τελευταίο μόριο που μπορεί να μας αποδώσει το ΠΥΣΔΕ ή το ΠΥΣΠΕ, ή την τελευταία ψήφο που μπορεί να αποφέρει το παζάρεμα σε κάποια κομματικά γραφεία, ας ανεβούμε στο ύψος των περιστάσεων, γιατί ο δρόμος για το κίνημα είναι μακρύς και δύσκολος. Οι δοκιμασίες που πέρασε το εκπαιδευτικό κίνημα δεν ανέδειξαν μόνο τα κακώς κείμενα, ανέδειξαν και ανθρώπους πρωτοπόρους. Ταξικά στοιχεία, που χωρίς τυμπανοκρουσίες, μπορούν μέσα από συλλογικές διαδικασίες να υπερασπίζονται το δικαίωμα στην εργασία και το δικαίωμα όλων στη μόρφωση. Ας τους αναζητήσουμε ανάμεσά μας.... Δεν είμαστε οι μεροκαματιάρηδες της εκπαίδευσης. Οι Δάσκαλοι είμαστε. Αυτοί που μαζί με τον ελληνικό λαό θα οργανώσουμε το μάθημα που τάξαμε. Το Μάθημα από Α:
                        Αντίσταση – Αγώνας – Αξιοπρέπεια
Καλή αντάμωση στα σχολειά μας!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



"Γονείς - παιδιά - σχολείο : Το τρίγωνο των Βερμούδων;"


ΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ «ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΩ»
Ο Σύλλογος Δασκάλων- Νηπιαγωγών Χαλκίδας στο πλαίσιο λειτουργίας της ομάδας «Επικοινωνώ», διοργανώνει ομιλία συζήτηση με τον συγγραφέα – ψυχαναλυτή Νίκο Σιδέρη, την Παρασκευή 8 Μαΐου στις 6.30 μ. μ. στην αίθουσα της ΔΕΠΑΧ ( Αβάντων 50).
Είναι η τελευταία δράση της ομάδας για την φετινή σχολική χρονιά, που στόχο έχει την επικοινωνία εκπαιδευτικών -γονέων, μέσα από  συζήτηση θεμάτων και προβληματισμών,  ανταλλαγή απόψεων και  εξεύρεση λύσεων, σε ζητήματα, που αφορούν τα παιδιά.

Το ΔΣ


Η γειτονιά του σχολείου μέσα από τα μάτια των παιδιών


Η ομάδα ραδιοφώνου του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Χαλκίδας, έχοντας συμπληρώσει σχεδόν ένα σχολικό έτος «στον αέρα», καλεί όλα τα Δημοτικά και Νηπιαγωγεία της πόλης να συμμετέχουν σε μια μεγάλη γιορτή που διοργανώνει, την Κυριακή 14 Ιουνίου 2015.
Στόχος της ομάδας μας είναι να επικοινωνήσει και να συνεργαστεί με τους συναδέλφους στα σχολεία της Χαλκίδας, τους μαθητές και τους γονείς τους και γενικότερα τον κόσμο της πόλης μας.
Στο πλαίσιο αυτό σκεφτήκαμε να γιορτάσουμε όλοι μαζί τη λήξη της σχολικής χρονιάς με μια μεγάλη δράση, σύμφωνα με την οποία τα παιδιά καλούνται να ανακαλύψουν τον εξωτερικό κόσμο και να αποκαλύψουν τον εσωτερικό τους εαυτό μέσα από την τέχνη της φωτογραφίας.
“Η φωτογραφική μηχανή είναι ένα όργανο που διδάσκει στους ανθρώπους πως να βλέπουν χωρίς την φωτογραφική μηχανή” μας λέει η Ντοροθέα Λαντζ.
Τίτλος της δράσης είναι «Η γειτονιά του σχολείου μέσα από τα μάτια των παιδιών». Στόχος είναι τα παιδιά να εκφραστούν δημιουργικά αποτυπώνοντας σε εικόνες τον πραγματικό κόσμο της ευρύτερης περιοχής του σχολείου τους, φιλτραρισμένες από το εσωτερικό ασυνείδητο των μικρών φωτογράφων μας. Έτσι οι μαθητές διαμορφώνοντας την αντικειμενική πραγματικότητα μέσα από την αναζήτηση του φανταστικού , θα εκθέσουν το έργο τους στην έκθεση που θα πραγματοποιηθεί στις 14 Ιουνίου, στην Παραλία της πόλης μας.
Προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να συντονίσουν και να υποστηρίξουν την προσπάθεια των μαθητών με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, θα πραγματοποιηθεί:
Σεμινάριο φωτογραφίας με τίτλο «Τα βασικά της δημιουργικής φωτογραφικής λήψης », από το δάσκαλο φωτογραφίας Βασίλη Νίκα, την Δευτέρα 11 και Τρίτη 12 Μαΐου, 6-9 το απόγευμα, στο 3ο Δημοτικό σχολείο Χαλκίδας.
Ως εβδομάδα φωτογραφίας ορίζονται οι μέρες από Δευτέρα 18 έως Παρασκευή 22 Μαΐου. Οι ώρες των λήψεων θα αποφασίζονται από τους εκπαιδευτικούς του κάθε σχολείου.
Για τον καλύτερο συντονισμό της δράσης και για καθαρά πρακτικούς λόγους, προτείνεται:
• Ο αριθμός των φωτογραφιών με τις οποίες το κάθε σχολείο θα συμμετέχει στην έκθεση θα είναι από 20 και πάνω ( μια φωτογραφία ανά παιδί).
• Για διαδικαστικούς λόγους (επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα το κάθε παιδί να έχει δική του φωτογραφική μηχανή) οι φωτογραφίες θα παρουσιαστούν ανώνυμες. Θα συνοδεύονται από το όνομα του σχολείου και τα ονόματα των μαθητών που συμμετέχουν.
• Σε περίπτωση που οι μαθητές επιθυμούν να φωτογραφήσουν πρόσωπο , να τους διευκρινίσουμε ότι δεν φωτογραφίζουμε τους συμμαθητές μας παρά μόνο κάποιον ενήλικα με την σύμφωνη γνώμη του.
• Οι διαστάσεις της κάθε φωτογραφίας θα είναι 15Χ21, με κόστος 0,43 ευρώ.


Η έκθεση με τις φωτογραφίες των παιδιών θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 14 Ιουνίου, στην παραλία της πόλης μας, από τις 7 το απόγευμα.

Για τη συμμετοχή του σχολείου σας επικοινωνήστε από την ομάδα ραδιοφώνου με τους συναδέλφους: 
Γαβριήλ Μαρία   6937173605
Δεληγιάννη Δέσποινα   6945706666
Λουκοπούλου Ελένη   6936127597
Μπαλτάς Αντώνης    6972017292

  
Το ΔΣ